دوربین واقعیت مجازی Ozo محصولی خاص از نوکیا معرفی شد. نوکیا میخواهد با دوربین واقعیت مجازی Ozo به قیمت 60 هزار دلار به اوج بازگردد. این دوربین در جریان رویدادی در لس آنجلس رونمایی شد.
چند ماه پیش در تیر ماه، شرکت نوکیا که قبل از پیدایش گوشی هوشمند در صنعت گوشیهای موبایل پیشتاز بود، با معرفی دوربین ۳۶۰ درجهی «اوزو» (Ozo) ورودش را به بازار واقعیت مجازی اعلام کرد. حالا این شرکت ویدیویی از پشت صحنهی تیم طراحی این دوربین منتشر کرده است.
این دوربین برای مصرفکنندگان عادی ارایه نخواهد شد. براساس برآوردها، اوزو یک قیمت پنج رقمی خواهد داشت و استودیوهای حرفهای تولید فیلم و محتوای ویدیویی را هدف قرار داده است. این ویدیو، با مقدمهی «رامزی هایداموس» (Ramzi Haidamus)، مدیر نوکیا شروع میشود و پس از او «اکسل مهیر» (Axel Meyer) سرپرست طراحی نوکیا میگوید: “ما نمیخواستیم اوزو را صرفا یک دوربین برای واقعیت مجازی بسازیم، بلکه ما به این فکر میکردیم که مردم آینده را چگونه تجربه خواهند کرد.”
ویدیو دوربین واقعیت مجازی Ozo محصولی خاص از نوکیا:
هشت دوربین و هشت میکروفون در سطح اوزوی نوکیا قرار داده شدهاند که به فیلمساز این امکان را میدهد که در لحظه ویدیوی واقعیت مجازی بسازند. این ویدیو را میتوان همزمان با استفاده از عینک واقعیت مجازی دید؛ به عبارت دیگر اگر عینک واقعیت مجازی را بر سر بگذارید، همان چیزی را خواهید دید یا شنید که دوربین میبیند و میشنود. اوزو قابلیت مفید دیگری هم دارد که به کمک آن ظرف چند دقیقه، نسخهای از ویدیو را با کیفیت پایین، در اختیار فیلمسازان قرار میدهد تا آن را تماشا کنند. این فرآیند معمولا چند ساعت طول میکشد، زیرا ویدیوهایی که با دوربینهای مختلف فیلمبرداری شدهاند باید به هم متصل شوند.
تاکنون، نوکیا هیچ جزییات دیگری مثل قیمت یا تاریخ عرضه، فاش نکرده است. هرچند این شرکت قبلا گفته بود که این دستگاه تا قبل از پایان سال ۲۰۱۵ عرضه خواهد شد.
معرفی این دوربین فرصتی برای نوکیا است تا بتواند جایگاه برتری در این صنعت نوظهور داشته باشد. شرکت نوکیا در تیر ماه از یک دوربین واقعیت مجازی بالارده رونمایی کرد که برای ثبت ویدیوی 360 درجه طراحی شده است. بازار واقعیت مجازی به چنین محصولی واقعا نیاز داشت. هنرمندان بهطور مداوم محتوای واقعیت مجازی تهیه میکنند؛ محتواهایی که اکثرا با ترکیب و ادغام دستگاههای مختلف با یکدیگر ساخته شدهاند. پیش از Ozo، هیچ دستگاهی به عنوان یک ابزار عالی و مناسب برای فیلمبرداری با تکنولوژی واقعیت سینمایی و تلویزیونی معرفی نشده و مورد توجه قرار گرفته نبود.
حالا نوکیا ساعاتی پیش، در جریان رویدادی در لس آنجلس از این دستگاه حرفهای رونمایی کرد که با ارزش60 هزار دلار، قیمت بسیار بالایی دارد. بدیهی است که این دوربین برای کاربران عادی نیست و شرکتهای بزرگ رسانهای و تهیهکنندگان فعال در حوزهی تولید محتوای صوتی و تصویری را هدف قرار داده است. معرفی این دوربین فرصتی برای نوکیا است تا بتواند جایگاه برتری در این صنعت نوظهور داشته باشد، همانطور که در سالهای گذشته در صنعت گوشی پیشگام بود.
«رمزی هایداموس» (Ramzi Haidamus) مدیر شرکت نوکیا میگوید: “وقتی من در سپتامبر (شهریور) سال 2014 میلادی به این شرکت ملحق شدم، از من خواسته شد تا استراتژی جدیدی پیش روی نوکیا بگذارم.” پس از اینکه او نگاهی به پروژههای آزمایشی تیم این شرکت انداخت، نمونهی اولیهی دوربین Ozo توجهاش را جلب کرد. او گفت که در آن زمان Ozo مثل یک موش آزمایشگاهی بود. اما دقت تصویربرداری سه بعدی و صدابرداریاش، حتی در آن مرحله، خارقالعاده بود. او به موفقیت پروژهی اوزو ایمان داشت.
یک ویژگی که دوربین واقعیت مجازی Ozo محصولی خاص از نوکیا را از دیگر دوربینهای واقعیت مجازی 360 درجه متمایز میکند، این است که هنگام فیلمبرداری محتوا را به صورت زنده در نمایشگر واقعیت مجازی نمایش میدهد. وقتشناسیِ هایداموس را برای معرفی این محصول نباید دست کم بگیریم. عرضهی این محصول در سه ماههی اول سال 2016 شروع خواهد شد، درست زمانی که دستگاههای واقعیت مجازی متنوعی در بازار وجود خواهد داشت، مثل کاردبورد و Gear VR گوگل، پلیاستیشن VR و «آکیولس ریفت» (Oculus Rift). بدون شک محتوای بسیار زیادی با استفاده از این دوربین تولید خواهد شد و نوکیا هم همهی پلتفرمها و دستگاهها را پشتیبانی خواهد کرد.
یک ویژگی که دوربین واقعیت مجازی Ozo محصولی خاص از نوکیا را از دیگر دوربینهای واقعیت مجازی 360 درجه متمایز میکند، این است که هنگام فیلمبرداری محتوا را به صورت زنده در نمایشگر واقعیت مجازی نمایش میدهد. در صحنههای فیلمبرداری سینما و تلویزیون، این یک لازمهی اساسی است. کارگردانان باید آنچه را که ثبت میکنند، همزمان در مانیتور تماشا کنند. اما در تکنولوژی واقعیت مجازی این کار ممکن نبود. چون اتصال تصاویر به یکدیگر نیاز به پردازش زمانبر دارد و تهیهکنندگان محتوای واقعیت مجازی باید مدتی طولانی پس از فیلمبرداری صبر میکردند تا آنچه را ثبت کردهاند، ببینند. اما دوربین Ozo این مشکل را حل میکند و به سازندگان فیلم این امکان را میدهند که محتوای ثبت شده را همزمان ببینند.
سرمایهگذاری نوکیا برای دوربینی که قیمت بسیار زیادی دارد، کمی بلندپروازانه به نظر میرسد، اما مشخص است که این شرکت یک نیاز و خلا پیدا کرده که آن را برای سرمایهگذاری مناسب میداند. هایداموس تاکید میکند که: “به خاطر بسپرید که این تیم برای برگشتن به اوج اشتیاق زیادی دارد. پس از تلفن، این اولین محصول شرکت نوکیا به حساب میآید و اعضای تیم میخواستند عملکردشان بهتر از همیشه باشد.”
منبع: digikala mag