عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه عنوان مقاله ای است در ارتباط با تجاری سازی تکنولوژی و عوامل تاثیرگذار بر آن؛ که تیم پاپولی با هدف قراردادن این مقاله قصد دارد تا مباحث انتقال تکنولوژی را مورد ارزیابی قرار دهد.
عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، مقاله ای کاربردی و توصیفی می باشد که محتوای آن در ادامه به صورت خلاصه وار ارائه می گردد.
چکیده
هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی حاصل از تحقیقات دانشگاهی وارتباط بین این عوامل می باشد. جامعه آماری این تحقیق را اساتید دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه که بنحوی با صنعت در ارتباط بوده و آشنایی نسبی با این بخش را داشته اند تشکیل داده اند. داده ها از طریق یک پرسشنامه با عناصر برآمده از ادبیات و شامل 50 پرسش درطیف 5 تایی لیکرت با پایایی و روایی تایید شده (در مورد پایایی ،آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 همچنین روایی از نوع محتوایی و با استفاده از نظر اساتید و خبرگان) جمع آوری گردیدند. همچنین داده های مربوط به موفقیت تجاری سازی تکنولوژی، از طریق مستندت موجود در دانشگاه مورد مطالعه جمع آوری شدند. به کمک نرم افزارهای “اس.پی.اس.اس”، “لیزرل” و “پی.ال.اس.پی.ام” یافته ها نشان داد کلیه عوامل هم بصورت مستقیم و هم غیر مستقیم بر تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه تاثیر گذارند.عوامل مربوط به شرایط محیطی بیشترین تاثیر را بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی دانشگاه مورد مطالعه داشته و پس از آن به ترتیب عوامل مربوط به صنعت، روش های انتقال تکنولوژی و دانشگاه بر موفقیت تجاری سازی تاثیر گذارند. در پایان نیز با توجه به نتایج حاصل از این مقاله پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.
کلمات کلیدی: تکنولوژی، تجاری سازی تکنولوژی، دانشگاه آزاد کرمانشاه
مقدمه عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
با ظهور اقتصاد دانش بنیان ، خط مشی های آموزش عالی متحمل تغییراتی شده اند که سبب گردید دانشگاه ها همانند شرکتهای خصوصی برای کسب مزیتهای رقابتی و افزونی منابع در بازارهای جهانی ،ایفای نقش کنند.در واقع ارزشیابی و نگاه به آموزش و تحقیق به طور فزاینده ای از زاویه اقتصادی امکانپذیر شده است.در تطابق با این تغییر خط مشی، الگوهای تامین سرمایه و سبک های مدیریتی دانشگاه ها با تحولات کثیری مواجه شده است.(Rasmusse& E.M،Q. Gulbransen،M ،2006).
.
.
.
بیان مساله واهمیت تحقیق
تجاری سازی فرآیندی است که طی آن تکنولوژی های جدید به محصولات تجاری موفق تبدیل می شوند.تجاری سازی یک فرآیند هزینه بر و زمان بر با نتایج بسیار نامطمان است. هزینه های تجاری سازی بین 10 تا 100 برابر هزینه های تحقیق و توسعه و معرفی تکنولوژی های جدید است و احتمال موفقیت بسیار پایین است. کمتر از 5٪ ایده های جدید بصورت موفقیت آمیز تجاری می شوند. حتی در صورت موفقیت، تجاری سازی سریع رخ نمی دهد .متاسفانه این امر در دانشگاه ها و مراکز عالی ایران و سایر مراکز پژوهشی و در بین اکثر محققین و پژوهشگران به میزان کافی مرکز توجه نبوده است که شاهد آن میزان ارتباط و تعامل ضعیف این بخش ها با بخش صنعت می باشد. در این هنگام است که لزوم حمایت های دولتی و نهادهای ذیصلاح بیش از پیش به چشم می خورد.(بحرینی و دیگران، 1386)
.
.
.
اهداف تحقیق
مهمترین هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی و ارتباط بین این عوامل ،در دانشگاه آزاد کرمانشاه در چهارچوب عوامل حمایتی وقوانین موجود میباشد . نتایج این پژوهش میتواند مدیران دست اندرکار در بخش های دانشگاهی و صنعتی را به درک بهتری از این عوامل برساند تابا بهره گیری از این شناخت ،کمک های لازم و پیشنهادهای در خوری را برای تصویب قوانین مسهل مسیر تجاری سازی تکنولوژی ارائه نماید وبسترهای لازم برای موفقیت تجاری سازی تکنولوژی را در سازمان های ذیربط خود فراهم سازند.بطور کلی و با در نظر گرفتن هدف اصلی پژوهش می توان اهداف زیر را نیز بطور خلاصه برای تحقیق فوق بیان کرد:
.
.
.
مبانی نظری
1.4 تجاری سازی تکنولوژی
تجاری سازی در فرهنگ لغات هریتچ به معنای ( کاربرد روش های کسب و کار بمنظور سود آوری ) آمده است.(Heritech-1982)تعاریف متعددی از قبیل “فرایند تبدیل چیزی به فعالیت تجاری” و “معرفی یک محصول یا خدمت در بازار برای کسب سود”نیز از جمله تعاریف نسبتا متداولی اند که در سایر فرهنگ لغات برای تجاری سازی می توان یافت.سایر صاحبنظران همچون ریمر و همکاران (REAMER et al 2003 )تجاری سازی را فرایند تبدیل تکنولوژی به محصولات موفق اقتصادی می دانند.از دیدگاه چیسا و پیکالیج((Chiesa and piccalaga 1998 تجاری سازی فرایند انتقال و تبدیل دانش تولید شده در مراکز تحقیقاتی به انواع فعالیت های تجاری بشمار می رود. همچنین ،تجاری سازی را فرایند تبدیل علم و تکنولوژی ،تحقیق جدید و اختراع به محصول یا فرایند صنعتی قابل ارائه به بازار دانسته اند.( هاشم نیا و دیگران ،1388)
.
.
.
فرآیند تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه ها
فرآیند توسعه و تجاری سازی تکنولوژی جدید یک فرآیند ساده وخطی نیست، بلکه فرآیندی بسیار پیچیده ومستلزم ایفای نقش بازیگران مختلف با توانمندیهای متفاوت است. فرآیند تجاری سازی نیازمند مهارت هایی از قبیل : توسعه محصول،ارزیابی بازار،راهبردهای بازار و. . . می باشد.امروزه دانشگاه ها ، از طریق تحقیقات کاربردی وبنیادی ، مرز های دانش را در تمام زمینه ها توسعه داده و راه حلهای منسجمی برای چالش هایی که بصورت ملی دامنگیر بشر است،ارائه می نمایند.بطور قطع انجام نوآوری های فردا فقط ، در سایه نظم بخشیدن و ایجاد ساختار برای تحقیقات در دانشگاه ها و دیگر سازمان های تحقیقاتی و تعهد نسبت به این امر میسر است.در سال های اخیر، از دیدگاه اقتصادی دانش در بعد جهانی، نقش سنتی دانشگاه به عنوان تولید کننده و اشاعه دهنده دانش، مورد تجدید نظر قرار گرفته است و این دیدگاه تقویت شده که دانشگاه ها برای تیدیل دانش خود به عوامل ارتقا دهنده رشداقتصادی ،توان و مسئولیت بیشتری دارند.از طرف دیگر با کاهش حمایت مالی دولت ها از تحقیق ، به تدریج محققان به سمت پشتیبانی بخش صنعت و تجاری سازی ایده هایشان گرایش پیدا کرده اند و این کار به شیوه های گوناگونی نظیر: تحقیق قراردادی ،فروش مالکیت فکری و ایجاد سازمان های زایشی انجام می گیرد.عدم حمایت کافی دولت، تدریجا ماهیت تحقیق دانشگاهی را از حالت مستقل و مبتنی بر مفاهیم تئوریک، به سمت تلاش های همسو با تجاری سازی ، سوق داده است.رشد سریع اقتصادی مبتنی بر دانش ،بر اهمیت ارتقای تحقیقات دانشگاهی و اطمینان از انتقال دانش از دانشگاه ها به جامعه و بخش تجارت ، تاکید زیادی دارد.
.
.
.
روش انتقال تکنولوژی عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
منظور از انتقال تکنولوژی انتقال یک ایده ،روش،شیء،مهارت،دانش فنی،دارایی فکری،کشف یا اختراع ناشی از پژوهش علمی اجرا شده در بخش دانشگاهی به یک محیط صنعتی است که در آن ممکن است به توسعه یا بهبود محصولات یا فرآیندها منجر شود و تمامی روش هایی را در بر میگیرد که میتواند کمک کند تا تکنولوژی تولید شده توسط دانشگاه به بخش صنعت انتقال یابدمانند اعطای حق امتیاز ،قراردادهای همکاری مشترک، اعطای پتنت و . . .
.
.
.
فرضیه های اصلی،شامل:
# بین عوامل انتقال دهنده تکنولوژی و موفقیت تجاری سازی در دانشگاه ،ارتباط معناداری وجود دارد.
# بین عوامل گیرنده تکنولوژی و موفقیت تجاری سازی در دانشگاه ،ارتباط معنا داری وجود دارد.
# بین عوامل روش های انتقال تکنولوژی و موفقیت تجاری سازی در دانشگاه ،ارتباط معنا داری وجود دارد.
# بین عوامل شرایط محیطی و موفقیت تجاری سازی در دانشگاه ،ارتباط معناداری وجود دارد.
2.5. فرضیه های فرعی، به صورت زیر می باشند:
# بین عوامل انتقال دهنده تکنولوژی و گیرنده تکنولوژی ارتباط معناداری وجود دارد.
#بین عوامل انتقال دهنده تکنولوژی و روش های انتقال تکنولوژی ارتباط معنا داری وجود دارد.
# بین عوامل انتقال دهنده تکنولوژی و شرایط محیطی ارتباط معنا داری وجود دارد.
# بین عوامل روش های انتقال تکنولوژی و گیرنده تکنولوژی ارتباط معنا داری وجود دارد.
# بین عوامل شرایط محیطی و گیرنده تکنولوژی ارتباط معنا داری وجود دارد.
# بین عوامل شرایط محیطی و انتقال تکنولوژی ارتباط معنا داری وجود دارد.
.
.
.
روش تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
برای آزمون فرضیه های تحقیق، با توجه به ویژگی های متغیر های تحقیق و روش اندازه گیری ، مناسب ترین روش برای تجزیه وتحلیل مدل مفهومی و فرضیه های تحقیق روش معادله یابی ساختاری است .برای استفاده از این روش تجزیهوتحلیل مفروضه های لازم برقرار است.بدلیل نرمال نبودن توزیع نشانگرهای تحقیق ، مقادیر همه نشانگرها به نرمال تبدیل شده است. در این تحقیق از نرم افزار لیزرل که رابطه بین متغیرها را بصورت یکجا انجام می دهد استفاده شده است.معادلات ساختاری مناسب بودن مدل برازش شده را نشان می دهد . در این معادلات قضاوت در مورد معنی دار بودن ضرایب تاثیر بر اساس شاخص t انجام می گیرد.در صورت بزرگ بودن آماره t از مقادیر بحرانی 96/1 تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته تایید می گردد.
.
.
.
نتیجه گیری وپیشنهادات کاربردی عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
بر اساس اطلاعات گرد آوری شده از تعداد 71 نفر از اعضای جامعه آماری تحقیق شامل اساتید مرتبط با صنعت و با استفاده از مدل معادله یابی ساختاری ،تعداد 4 فرضیه اصلی و 6 فرضیه فرعی آزمون شده است.نتایج بدست آمده از مدل از تاثیر مستقیم و غیر مستقیم سازه های انتقال دهنده تکنولوژی (دانشگاه) ، انتقال گیرنده تکنولوژی (بخش صنعت) ، شرایط محیطی ، روش های انتقال تکنولوژی با تجاری سازی تکنولوژی پشتیبانی نموده است.بنابراین هر 10 فرضیه مطرح شده در تحقیق مورد تایید واقع شده است.در نتیجه اطلاعات گرد آوری شده از تعدادی از جامعه آماری ،مطابق با پایه نظری مطرح شده در مدل مفهومی تحقیق است.در جدول 7 به فرضیه ها ،نقش متغیر ها، فرضیه صفر و مخالف و نتایج فرضیه ها اشاره شده است.
.
.
.
منابع عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
.
.
.
تیم پاپولی مقاله عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، با قیمتی بسیار ناچیز در اختیار شما دانشجویان محترم رشته های مدیریت و مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی ارشد قرار می دهد.
عنوان: عوامل مؤثر بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
تعداد صفحه: 21
پسوند فایل: word
قیمت: 3000 تومان