تله کابین از پروژه های تاثیر گذار گردشگری به خصوص در مناطق خوش آب و هوایی مانند گیلان است، اما استان گیلان به رغم برخورداری از مواهب الهی و فراهم بودن بستر اولیه برای ایجاد تله کابین تنها در لاهیجان از این وسیله جذاب گردشگری برخوردار است. امکان جذب توریست، گردشگر و به تبع آن رونق دیگر بخشهای مرتبط، جلوگیری از اتلاف منابع طبیعی با قانونمند کردن استفاده از این منابع، فعال کردن نیروهای خنثی و تحرک نسل جوان با ایجاد فضاهای ورزشی کوهستانی زمستانی، جهت دهی فعالیتهای کاذب به سمت شیوه های مناسب معیشتی، میل و رغبت فزاینده سرمایه گذاری بخش خصوصی در این صنعت و ایجاد و افزایش فرصتهای شغلی البته با حفظ اصول زیست محیطی از دیگر مزیتهای احداث طرح تله کابین است.
در حال حاضر بزرگترین تله کابین جهان هشت کیلومتر طول دارد که با اجرای تله کابین در منطقه درفک رودبار این تله کابین بزرگترین تله کابین در دنیا خواهد بود.
برای احداث تله کابین مذکور که دارای هشت ایستگاه است در حال حاضر دو هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است که شامل هتل هفت ستاره، ساماندهی یخچال، سالنهای مختلف، طرحهای رفاهی و … برای استفاده گردشگران و مسافران خواهد بود.
“درفك” بين دو شهرستان رودبار و سياهكل و مشرف به منطقه ديلمان، عمارلو و خورگام يكي از نعمتهاي بينظير خداوند است كه مناظر زيبايي مانند دشتهاي سرسبز و كوهپايههاي جنگلي انبوه و ديوارههاي صخرهاي بلند را در خود جاي داده است و چشم و جان كوهنوردان و طبيعت دوستان را نوازش ميدهد. قله درفك نيز در واقع آتشفشان خاموشي است با ارتفاع 2740 متر از سطح دريا كه در شمال شرقي شهرستان رودبار واقع شده است. جلوهگر كوهي ستبر و زيبا كه از آن به بام گيلان ياد ميكنند..
اين منطقه كه همه ساله پذيراي بسياري از كوهنوردان و دوستداران طبيعت است گفته ميشود در سالهاي اخير در اثر عدم مديريت صحيح با بيمهري مواجه شده و دل دوستداران محيطزيست را به درد آورده است. از سوي ديگر در بخش جنوب و جنوب شرقي اين قله نيز جنگلهاي كمنظير بلوط وجود دارد كه اين جنگلها نيز در حال انقراض است و همچنين در بخش ارتفاعات قله بهدليل چراي دايمي امكان رويش مجدد پوششهاي گياهي ضعيف شده و در آن هيچ درخت
تازه رستهاي ديده نميشود. مهندس نظرعلي نقيپور يكي از دوستداران طبيعت نيز اين مشكلات را تاييد ميكند و ميگويد: درختان اين مناطق فرصت جايگزيني ندارند و هنوز بسياري از اين درختان نظير بلوطها، راشها و بوتههاي كوهستاني آن به سن بلوغ و تنومندي نرسيده خشك شده و از بين ميروند. گفته ميشود از سوي منابع طبيعي و سازمان محيطزيست و گردشگري هيچ برنامهاي براي حفاظت از اين قله و جنگلها و پوشش گياهي و جانوري آن صورت نميگيرد و بهرغم شكار ممنوع بودن اين منطقه، شكارهاي غير مجاز در آن ديده ميشود.
اما علاوه بر مشكلات زيست محيطي منطقه احداث تله کابین باعث به وجودآمدن نگرانیهای بیشتری برای دوستداران محیط زیست شده است.
فرماندار شهرستان رودبار می گوید:نگاه مسالمت آمیز سازمان حفاظت محیط زیست به اجرای پروژه های گردشگری و صنعت می تواند در ایجاد اشتغال پایدار نقش موثری ایفا کند. وی با اشاره به اینکه مجری این طرح از مجریان توانمند کشور است، افزود: با بررسی های انجام شده نصب پایه های تله کابین حتی یک درخت از منطقه را قطع نمی کند و نگاه مسالمت آمیز سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای پروژه های گردشگری و صنعت می تواند در ایجاد اشتغال پایدار و معرفی گیلان و رودبار به دنیا نقش موثری ایفا کند. در حال حاضر با سخت گیری های سازمان حفاظت محیط زیست کند پیش می رود و پیشنهاد می شود سازمان حفاظت محیط زیست هرچه سریعتر راهکارهایی برای اجرای پروژه ضمن حفظ محیط زیست منطقه ارائه دهد.
اما معاون ارزيابي سازمان محيط زيست می گوید: 8 هزار هكتار از منطقه نمونه گردشگري كه بزرگترين تلهكابين خاورميانه را در خود جاي خواهد داد، به علت تداخل با مناطق حفاظت شده سياهرود رودبار، با مخالفت سازمان محيط زيست مواجه شده است.
عليرضا رحمتي درباره ساخت بزرگترين تلهكابين خاورميانه در بخشي از مناطق حفاظت شده شمال كشور، گفت: منطقه نمونه گردشگري رودبار (منطقه گردشگري درفك) در شهرستان رودبار واقع شده است و قرار است بزرگترين تلهكابين خاورميانه در اين منطقه احداث شود.
وي در ادامه گفت: در تاريخ 30 آبان سال 88 اين مسئله در كميته ارزيابي زيست محيطي مطرح شده است.
معاون دفتر ارزيابي سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: وسعت اين طرح (منطقه نمونه گردشگري )18 هزار هكتار است كه 8 هزار هكتار آن داخل منطقه حفاظت شده سياهرود رودبار قرار دارد.
وي با اشاره به وسعت قابل ملاحظه منطقه نمونه گردشگري و تداخل آن با مناطق تحت مديريت سازمان بيان كرد: اين مسئله جهت تصميمگيري به كميته شوراي ساماندهي مناطق سازمان ارسال شده است.
كامران زلفينژاد مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست گیلان اضافه ميكند: تمام طرحهاي گردشگري اين منطقه نيز با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي و محيطزيست اجرا و اين اقدامات با بررسي و مطالعه صورت ميگيرد.
او با اعلام اينكه در حال حاضر طرحي براي احداث تلهكابين در اين منطقه در نظر گرفته شده است ميگويد: البته طرح در حال بررسي است و تاكنون مجوزي صادر نشده است و اين امر مشروط به شعاع 50 هكتار در اطراف غار اين قله ( منطقه ضربهپذير) هيچ كاري صورت نگيرد. زلفی نژاد در پاسخ سوالی در خصوص علت مخالفت محیط زیست با طرح گردشگری تله کابین شیرکوه به درفک گفت: محیط زیست با کلیت طرح تله کابین درفک مخالفت نکرده است و اختلاف بین مجری و محیط زیست بود.
وی افزود: بازدیدی از این منطقه انجام شد و محیط زیست بر حفاظت از منطقه حفاظت شده یخچال طبیعی درفک تاکید دارد.
به استناد به ماده 16 قانون حفاظت بهسازي محيط زيست و تبصره 14 ماده 31 قانون حفاظت و بهرهبرداري از جنگلها و مراتع همچنين تبصره ماده 3 دستورالعمل ابلاغي وزير جهاد كشاورزي در تاريخ 3 ارديبهشت سال 87 این اراضی براي واگذاري منع قانوني دارد.
طبق گفته رحمتي، اين مساله به معاون سرمايهگذاري طرحهاي سازمان ميراث فرهنگي اطلاع داده شده و نامهاي در اين زمينه ارسال و مخالفت سازمان محيط زيست به صراحت اعلام شده است.
وي با اشاره به اينكه وسعت اين تلهكابين در حدود 12 كيلومتر در داخل منطقه شكارممنوعه درفك در استان گيلان است، تأكيد كرد: به علت عبور از عرصههاي بكر و منحصر به فرد جنگلي، همچنين بر اساس مطالعات مديريت زيست محيطي مناطق، ضرورت حذف محدودههاي تداخلي اين پروژه با منطقه حفاظت شده سياهرود به كارفرما اعلام شده است.
رحمتي در كميته بررسي و تصويب طرح جامع منطقه نمونه گردشگري درفك كه در محل معاونت سرمايهگذاري ميراث فرهنگي و گردشگري در تاريخ 2 دي سال 88، برگزار شده، به عنوان عضو كميته به نمايندگي از سازمان محيط زيست اين موضوع را به كميته مذكور اعلام كرده است.
وي تأكيد كرد: مقرر شد، تصميمگيري نهايي پس از طرح موضوع در كميته ارزيابي اثرات زيست محيطي اعلام شود.
نکات برجسته طرح
موارد مهم عدم رعایت قانون و مسائل زیست محیطی در این پروژه:
1- عدم التزام به قوانین فوق الذکر که صراحتاواگذاری اینگونه اراضی را دارای منع قانونی می داند.
2- عبور 12 کیلومتری این تله کابین از منطقه شکار ممنوع
3- تخریب جنگل های منطقه که از عرصه های جنگلی بکر محسوب می شوند.
آیا باز هم تخریب دیگری صورت میگیرد؟ و این منطقه نیز به سرنوشت دغدغه های پیشینمان دچار میشود؟! جواب این سوالات را به ذهن پویای شما خواننده عزیز واگذار میکنیم!
منبع:پیک زمین(نشریه داخلی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان)- شماره 54- نویسنده: فرشید خانجانیان