جدیدترین استفتائات آیتالله جوادی آملی در موضوعات مختلف منتشر شده است.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، این استفتائات که مجموعه سئوالات در موضوعات نماز، معیار قصد توطن، نماز آیات، تغییر جنسیت، نماز جمعه و مسائلی درباره مهریه است که از آیتالله جوادی آملی سئوال شده و این مرجع تقلید به آنها پاسخ داده است.
بر اساس این گزارش، آیتالله عبدالله جوادی آملی در پاسخ به این سئوال که با توجه به بهداشتی بودن، استحکام و استقامت و نیاز عموم، استفاده از مهرهای سنگی (غیر زینتی) در مساجد، نمازخانهها و اماکن چه حکمی دارد؟ اظهار داشت: سجده بر سنگ مزبور جایز است. سجده بر تربت حضرت سید الشهداء افضل است.
این مرجع تقلید همچنین در پاسخ به سئوال دیگر در مورد معیار و ملاک در قصد توطن، گفت: وطن اصلی نیاز به قصد ندارد، وطن قراردادی محتاج به ماندن دائمی است.
وی با بیان اینکه ماندن دائمی در ییلاق و قشلاق فرق میکند، تصریح کرد: کسی که قصد دارد دائما در منطقه ییلاقی بماند اگر در تابستان هفتهای یک روز هم برود آنجا را وطن خود قرار داد.
آیتالله جوادی آملی در پاسخ به این سئوال که آیا انسان میتواند 3 یا 4 وطن داشته باشد؟ اظهار داشت: انسان میتواند بیش از دو وطن داشته باشد.
وی در مورد اینکه آیا پس لرزهها نماز آیات دارند گفت: پس لرزهها اگر جداگانه احساس شود، نماز آیات جدا دارد.
این مرجع تقلید در پاسخ به سئوالی که از وی خواسته شد نظرش را در مورد قمه زنی و شرح آیه 32 سوره حج در ادله مراجعی که قمه زنی را با توجه به آیه شریفه 32 سوره حج از شعایر دینی جایز و مستحب دانستهاند، تصریح کرد: قمهزدن ترک شود.
وی در مورد اینکه آیا حکم حاکم مقدم بر فتوای مرجع تقلید است، گفت: حکم حاکم جامع شرایط افتاء مقدم است.
بر اساس این گزارش آیتالله جوادی آملی در پاسخ به سئوال تغییر جنسیت مرد به زن یا زن به مرد در صورتی که حکم پزشک باشد که در صورت عدم تغییر جنسیت بیماریهای خطیری برای وی به وجود میآورد حکم آن چیست؟ اظهار داشت: تغییر جنسیت در فرض سئوال جایز است.
وی در مورد نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان(عج) گفت: نماز جمعه در عصر غیبت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) واجب تخییری است.
این مرجع تقلید همچنین در مورد سرودهای تشکیل شده از دختر و پسر جوان(نامحرم) در وضع زمانی اظهار داشت: از اختلاط نامحرم و خواندن سرود مشترک اجتناب شود.
بر اساس این گزارش، آیتالله جوادی آملی در پاسخ به این سئوالات که افرادی که با ویلچر در صحن مسجدالحرام طواف میکنند، گاهی در هنگام ازدحام جمعیت سبب مزاحمت برای سایر طواف کنندگان و بعضا برخورد ناشایست دیگر با آنان و همراهانشان میباشد و حتی در برخی موارد به علت برخورد ویلچر آنان با پای طواف کنندگان سبب جراحت و در نتیجه متنجس شدن مسجد الحرام میگردد، آیا با توجه به این امور چنین طوافی صحیح است یا نه؟ آیا این افراد مجازند در طبقه دوم مسجد الحرام طواف کنند؟ خاطرنشان کرد: طواف مورد سئوال صحیح است و افراد نامبرده میتوانند در طبقه دوم طواف کنند.
آیتالله جوادی آملی همچنین در پاسخ این سئوال که با توجه به اینکه صداق همسرم 514 سکه بهار آزادی به صورت عند الاستطاعه بر ذمه اینجانب میباشد و بنده نیز فعلا مستطیع به پرداخت حتی بخشی از آن هم نیستم با توجه به اینکه دین و مهریه مذکور تکلیفی است بر ذمه بنده که شرط وجوب آن حصول و ظهور عنصر خارجی بنام استطاعت است و دینی موجل نیز میباشد از منظر شرع مقدس اسلام و مذهب شیعه و دیدگاه و استنباط حضرت عالی با عنایت به وصف فوق زوجه آیا میتوانند از انجام تکالیف شرعی و وظایف زناشویی خود تمکین (عام، خاص) سرباز زده و تمکین خود را منوط به قبض مهر نمایند و به این عذر و بهانه از بنده به عنوان همسر شرعی و قانونی شان تمکین نکنند یا باید تمکین نمایند؟ اظهار داشت: اگر مهر حالّ و معجّل باشد زن میتواند قبل از دریافت آن تمکین نکند خواه شوهر بتواند بپردازد یا نه.
وی ادامه داد: اگر مهر حالّ و معجّل باشد و مرد نتواند آن را بپردازد گر چه زن می تواند تمکین نکند ولی نمی تواند مهر را مطالبه کند و اگر مهر در ذمّه و مؤجّل باشد زن نمیتواند تمکین نکند.