امروزه ديگه کيبردهاي الکترونيک تنها کار نوازندگي رو انجام نميدن ؛ قبل از توضيح اين مطلب بايد بگم که کيبرد ها انواع و اقسام دارند و کلا هر ساز کلاويه اي رو که با برق کار بکنه شامل ميشن.
مثل انواع الکترو پيانو ، سازي به نام کلاوي ، پيانو هايي که با برق کار ميکنند و … .
اما کيبردها از نظر کاربرد 4 نوع هستند : سينت سازر Synth Sizer ، سکووانسر Sequencer ، ارنجر Arranger و ميدي کيبرد Midi Keyboard .
سينت سازر ، مخصوص صدا سازي هست و قدرت و امکاناتش در صداسازي بيشتره.
سکووانسر ، مخصوص آهنسازي هست و قدرت وامکاناتش در آهنگسازي بيشتره.
ارنجر ، همونطور که از اسمش پيداست کارش چيدمان و آماده سازيه نواختن است. وداراي سرعت عمل بيشتري براي کارهاي زنده است که با يک کيبرد ارنجر ميتونيد يک آهنگ کامل رو بنوازيد.
ميدي کيبرد ، خودش بتنهايي کاري انجام نميده و با اتصال به کامپيوتر روي نرم افزارهاي اهنگسازي مناسب ميشه باهاشون نواخت و توي نرم افزار ضپط کرد.
در حال حاظر اکثر اين کيبردها ترکيبي از خصوصيات يکديگر رو دارند و فقط جزئيات حذف شده ولي با اين حال بيشترين کاربر و مشتري در کشور ما مربوط به نوع ارنجر است و اين بعلت نوع استفاده اون در اجراهاي زنده است.
مثلا از يک کيبرد سينت سايزر يا سکووانسر نميشه در يک اجراي زنده براي نواختن کامل آهنگ استفاده کرد و ريتم و آکورد و صدا رو در يک زمان همراه با امکانات ديگه ي کامل کننده بکار برد. والبته خوب مطمئن هم باشيد که صداهايي هم که يک سينت سايزر توليد ميکنه خيلي بهتر و زيبا تر است از يک کيبرد ارنجر. همينطور آهنگسازي با سکووانسرها حرفه اي تر و کاملتره.
استفاده از کيبرد:
خوب حالا که فرق انواع کيبردها رو بطور کلي گفتم مي تونم بهتر امکانات و استفاده هاي کيبرد رو بگم . بايد بگم براستي هر کسي سازش رو دوست داره و اگر اون رو خوب بنوازه مطمئنن به اون عشق مي ورزه ، ولي در مورد کيبرد کمي عشق ورزيدن ميتونه بيشتر باشه وبه يک نياز تبديل بشه. حالا اين نياز ميتونه روحي باشه، ميتونه کاري و مادي باشه، وميتونه حتي اجتماعي و کاري باشه. ميتونه در مورد نواختن موسيقي باشه، يا درمورد ساختن اجزاء موسيقي باشه ، مثل ساختن ريتم-ساختن آهنگ-ساختن صدا يا ساختن انواع مختلفي از اجزاء تشکيل دهنده آهنگ- حتي ميتونه در جهت الکترونيک و کارهاي نرم افزاري باشه. در جهت موسقي هاي امروزي که شامل DJ و کار با سمپل و Audio ميشه. بهرحال کيبرد نه تنها يک ساز نيست بلکه تنها ساز نيست .
کيبرد يک وسيله الکترونيکه که چندين و چند شکل ميشه ازش لذت برد و استفاده کرد. اين رو مطمئن باشيد و بدونيد که اگر کسي تمام استفاده هاي کيبرد رو بلد بشه ديگه هرگز نميتونه ازش بگذره و حتي بخاطرش ممکنه از خيلي چيزهاي مهم زندگيش بزنه مثل خود من .
آره دوستان خوب ، با يه کيبرد نه تنها ميشه نواخت ، بلکه ميشه ساخت و گوش کرد. با يه کيبرد ميشه اول يه ريتم خوب و مناسب رو ساخت و تنظيم کرد. بعد صداهاي مورد نياز اون رو ترکيب و تنظيم و اماده کرد. بعد اون رو قسمت به قسمت و مرحله به مرحله تبديل به يک آهنگ کامل و زيبا کرد تازه اگر لازم باشه هنوز قسمت هاي زيادي هست که ميشه براي اين کار اماده کرد .
با يه کيبرد ميشه موقع خوشحالي و شادي يه ريتم تند وشاد با آکورد پر و شلوغ گذاشت و با يه صداي تيز و مناسب هيجان دروني خود رو خالي کرد. يا وقتي که ناراحتيم و يه مشکلي داريم ريتم 8Beat يا Walts يا SlowRack بذاريم و با صداي String يا Oboe يا Harmonica يا انواع صداهاي Pad يا Piano يه موسيقي ملايم و غمگين بر گرفته از احساس دروني خودمون بزنيم .
با يه کيبرد ميتونيم يه آهنگ کامل رو براي کسي که دوستش داريم و يا باهاش مشکل داريم يا براي مناسبت خاصي يا هر گزينه ي ديگه اي که بخاهيم بسازيم و ارئه کنيم. و بدونه استفاده از هيچ ساز ديگه اي ميشه اين کار رو با کيبرد انجام داد والبته اگر ساز هاي زنده ي ديگه اي هم باشن خيلي بهتر ميشه ولي موضوع اينه که با هيچ ساز زنده ي ديگه اي نميشه يک آهنگ رو حتي در حر معقول ساخت.
کارکردن با کيبرد جوريه که اگر بهش وارد بشيد ميتونيد با خيلي از نرم افزارها و سخت افزارهاي ديگه نسبتا کار کنيد. مثلا ساز الکترونيک پرکاشن وسيله ايه براي ايجاد ريتم بطور زنده ، يا حداقل همنوازي با ريتم و پر کردن اون که تشکيل شده از چند دکمه يا پد از جنس لاستيک فشرده که با زدن روي اونها صداي يک ساز کوبه اي توليد ميشه.
حالا جالب اينه که در اوايل ورود اين ساز به موسيقي همه تصور ميکردن کسي که به نواختن ساز کوبه اي مهارت داره بيشتر و راحت تر ميتونه با اين دستگاه کار کنه ولي بعد مشخص شد کسي بهتر ميتونه با اين ساز کار کنه که به ريتم و ريتم سازي و استفاده درست از پرکشان ها در فضا هاي مناسب اهنگ آشنا باشه.
امکاناتي از کيبردها:
TRANSPOSE: بالا و پايين کردن نت کل کيبرد در هربار فشار دکمه به اندازه نيم پرده يا يک کلاوي
OCTAVE: بالا و پايين کردن نت قسمت هاي مختلف کيبرد در هر بار فشار دکمه به اندازه 12کلاوي يا يک اکتاو (بدونه احتساب خوئ نتي که روش هستيم)
TEMPO: تنظيم سرعت اجرا
METRONOME: صداي تيک تاکي که همان سرعت اجرا را نشوان ميدهد
STYLE: ريتم
INTRO: شروع کننده ي ريتم
ENDING: تمام کننده ريتم
FILL_IN: جدا کننده قطعه هاي موسيقي در ريتم
REVERB: نوعي افکت که صدا در نوع هاي مختلفي مثل صداي درون قار ميپيچد
CHORUS: نوعي افکت که در نوع هاي مختلفي صدا را بظاهر چندتايي ميکند
PITCH BEND: نوعي پيچ گردان است که صدا را بصورت موج ، بسته به حرکت آن توسط نوازنده بالا و پايين ميکند
MODULATION: نوعي پيچ گردان است که صدا را بصورت لرزنده در مي آورد به بيان ديگر آن را ميلرزاند.(در کيبرد هاي پيشرفته تر اين پيچ تغييرات بيشتري روي صدا انجام ميدهد)
MIDI: يک کلمه اختصاري جهاني با فرمت هاي جهاني براي اتصال ديجيتال انواع ساز يا سيستم هايي که از اين سيستم ميدي پشتيباني ميکنند به همديگر و اجراي محصولاتي که توسط اين فرمت ساخته شده اند
SCALE TUNING: تنظيم ظزيف تک به تک نت ها و کلاوي ها . از اين سيستم براي سنتي کردن گام هاي محلي کشورها استفاده ميشود.مثلا براي کشور خودمان تنظيم گام ماهور يا شور و…
SUSTAIN: در صدا ايجاد کشش ميکند و نت ها بصورت کشش دار و آرام آرام قطع ميشوند (در مدل هاي پيشرفته اين سيستم تنظيم ويا برعکس ميشود)
PORTAMENTO: هنگام نواختن ، جهش يک نت به نت ديگر بصورت موج موج صورت ميگيرد
MONO/POLY/SOLO: نواختن روي کلاوي ها بصورت چندتايي انجام بگيرد يا با فشار هر کلاوي صداي کلاوي هاي قبلي قطع شود (خاموش يا روشن)