مقاله ایجاد یک چارچوب استراتژیک پویا با استفاده از روش AHP برای تدوین نقشه راه فناوری برندهای موبایل توسط تیم پاپولی و نویسندگی یکی از اعضای این تیم، در اختیار شما دانشجویان محترم رشته مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع و تمامی افرادی که علاقه به مباحث نقشه راه فناوری دارند می باشد.
مقاله ایجاد یک چارچوب استراتژیک پویا با استفاده از روش AHP برای تدوین نقشه راه فناوری برندهای موبایل، با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی مورد ارزیابی قرار گرفته و برندهای موبایل هدف این مقاله می باشد.
مواردی که در مقاله ایجاد یک چارچوب استراتژیک پویا با استفاده از روش AHP برای تدوین نقشه راه فناوری برندهای موبایل، به آنها اشاره شده است به طور خلاصه در ادامه مشاهده می نمایید.
چکیده
امروزه سازمانها با محیطی متلاطم و ناآرام روبرو هستند. تهدیدهای محیطی از هر سو حیات و بقای سازمانها را تهدید میکنند. سازمانها باید جایگاه فعلی خود را شناخته و آنها را با جایگاه مطلوب خود مقایسه کنند و شکاف موجود را تحلیل کرده و فرصتها را تبدیل به نقاط قوت و تهدیدها را کنترل نمایند تا سازمان بتواند پویایی خود را حفظ کند. این مقاله دیدگاهی استراتژیک به شرکتها میدهد و آنها را برای برخورد منطقی و انعطافپذیر با تحولات و دادن پاسخهای کارآمد و موثر به تغییرات، آماده می سازد. در این تحقیق معیارهای کلیدی برنامهریزی استراتژیک پویا، شناسایی و پس از ارزیابی و تحلیل توسط دامنههای محرک استراتژیک، با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، یک مقایسه موردی میان شرکتهای معروف عرضهکننده تلفن همراه انجام میشود. سپس با توجه به نتایج حاصل از این ارزیابی، مراحل لازم جهت تدوین نقشه راهی برای برنامهریزی استراتژیک پویای شرکت موتورولا فراهم می شود.
کلمات کلیدی: نقشه راه فناوری، برنامهریزی استراتژیک پویا، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
مقدمه
نقشه راه فناوري روشي انعطافپذير است كه به شكلی گسترده در صنايع مختلف براي برنامهريزي راهبردي و درازمدت به كار ميرود. اين رويكرد در برنامهريزي، وسيلهاي ساختاريافته براي كشف و برقراري ارتباط بين بازارها، محصولات و فناوريهاي در حال توسعه در طول زمان ميباشد. استفاده از اين ابزار به شركتها كمك ميكند تا در محيط پويا و به شدت متغير امروز با تمركز بر پويش محيط و رديابي روند تغييرات فناوريهاي موجود و نيز فناوريهاي برهمزننده موقعيت خود را در بازار حفظ كنند و ارتقا بخشند. اگر چه شكل ظاهري يك نقشه راه فناوري ساده است، اما فرايند توسعهي آن نسبتاً دشوار و چالش برانگيز است. مسايل مورد بررسي در روند تدوين نقشه راه گسترده هستند؛ خصوصاً كه تأثير عوامل انساني باعث پيچيده شدن آن نيز ميشوند [1] [2] [3].
.
.
.
پیشینه تحقیق
تاریخ شروع استفاده از تکنیک نقشه راه فناوری به سال 1980 بر میگردد. هنگامی که در کشور آمریکا چندین شرکت از جمله موتورولا این روش را برای انتخاب بهترین راه به سوی آینده برگزیدند. هدف شرکت موتورولا از ترسیم نقشه راه فناوری، ایجاد تعامل میان موضوعات بلندمدت و کوتاه مدت، ایجاد تعادل میان ابعاد استراتژیک و ابعاد عملیاتی سازمان و نیز ایجاد هماهنگی میان تکنولوژی و سایر منابع سازمان بیان شده است. بدین ترتیب رویکرد موتورولا به عنوان پایهای برای رشد نقشه راه تکنولوژی قرار گرفت و این پایه در طول زمان به تدریج دستخوش تغییرات و پیشرفتهایی شد [5]. به گفته آقايان كاپلان و نورتون كليد اجراي موفقيتآميز استراتژي در سازمان اين است كه افراد سازمان آن را فهميده و درك نمايند كه اين موضوع خود شامل ايجاد فرآيندهايي پيچيده ولي در عين حال بسيار حياتي بوده كه طي آنها سرمايههاي نامشهود به خروجيهاي ملموس و مشهود تبديل ميشوند. در اين ميان نقشه راه فناوری ابزاري مفيد و مناسب براي به تصوير كشيدن اين كار دشوار ميباشد [6].
.
.
.
روش تحقیق
شرکتها برای موفقیت و بقا در این بازار پرتلاطم به یک برنامهریزی پویای استراتژیک نیازمندند [10]. جهت دستیابی به این برنامه استراتژیک پویا 5 معیار کلیدی مورد ارزیابی قرار میگیرد که در جدول 1 آنها را مشاهده میکنید:
.
.
.
تهیه چارچوب استراتژی پویا و تدوین نقشه راه و بررسی شرکت موتورولا
یک استراتژی پویای موفق تصادفی اتفاق نمیافتد و نیاز به حمایت شرکتها، حامیان مالی قدرتمند و مشارکت نمایندگان در زمینههای کاربردی سازمان مانند سرمایهگذاری و … دارد [13]. همچنین علاوه بر این حمایتها، نیاز به اجرای دقیق فرآیند زیر دارد:
.
.
.
نتیجهگیری
داشتن برنامهای موفق در زمینه استراتژی پویا در واقع سفری پر ماجراست برای دستیابی شایسته و درست از اطلاعاتی که قابل انتقالند، دستیابی به تلفنهای همراهی که دسترسی بیوقفه به شبکههای جهانی دارند و از این پویایی یکپارچه، بهترینها را کسب میکنند. دستیابی به یک برنامهریزی استراتژیک پویا 3 عامل مهم را میطلبد که عبارتند از: برنامهریزی اثربخش، تعریف ساختار و نقشه راهی جهت پیشبرد این برنامه استراتژیک پویا.
.
.
.
منابع
.
.
.
مقاله ایجاد یک چارچوب استراتژیک پویا با استفاده از روش AHP برای تدوین نقشه راه فناوری بوسیله یکی از نویسندگان تیم پاپولی تدوین شده و با مبلغ بسیاز ناچیز در اختیار شما دانشجویان محترم قرار گرفته است.
عنوان: مقاله ایجاد یک چارچوب استراتژیک پویا با استفاده از روش AHP برای تدوین نقشه راه فناوری برندهای موبایل
تعداد صفحه: 12
پسوند فایل: word
قیمت: 3000 تومان