پایان نامه کارشناسی ارشد صنعت گردشگری با تکنیک SWOT با موضوع:
شناسایی و اولویت بندی راهبردهای توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب
جهت بهره مندی دانشجویان رشته مدیریت جهانگردی گرایش برنامه ریزی توسعه گردشگری توسط تیم پاپولی مهیا شده و آماده دانلود می باشد. در پایان نامه کارشناسی ارشد صنعت گردشگری با تکنیک SWOT، فهرست کامل متون، نگارش کامل متون، فصل اول، فصل دوم، فصل سوم، فصل چهارم، فصل پنجم و منابع گردآوری شده تا دانشجویان رشته مدیریت جهانگردی در مقطع کارشناسی ارشد از این پایان نامه استفاده لازم را ببرند.
فهرست پایان نامه کارشناسی ارشد صنعت گردشگری با تکنیک SWOT به صورت زیر مشخص شده است:
فهرست پایان نامه کارشناسی ارشد صنعت گردشگری با تکنیک SWOT
فصل اول: طرح و کلیات تحقیق
1-1 مقدمه2
2-1 بیان مسئله3
3-1 اهمیت و ضرورت موضوع5
4-1 اهداف تحقیق6
5-1 سوالات تحقیق7
6-1 روش شناسی تحقیق7
1-6-1 نوع و روش کلی تحقیق7
2-6-1 روش های گردآوری داده ها و ابزار مورد استفاده برای آن7
3-6-1 روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه7
1-3-6-1 روش نمونه گیری7
2-3-6-1 تخمین حجم جامعه8
4-6-1 روش های تحلیل داده ها8
7-1 قلمرو تحقیق9
1-7-1 قلمرو مکانی-جامعه تحقیق9
2-7-1 قلمرو زمانی تحقیق9
8-1 چارچوب کلان نظری تحقیق9
1-8-1 مرحله شروع10
2-8-1 مرحله ورودی11
3-8-1 مرحله مقایسه11
4-8-1 مرحله تصمیم گیری12
9-1 موانع و محدودیتهای تحقیق12
10-1 پیشینه تحقیق13
11-1 شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق13
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
1-2 مقدمه16
2-2 گردشگری17
1-2-2 تعاریف گردشگری17
2-2-2 بررسی اثرات گردشگری18
1-2-2-2 اثرات اقتصادی توسعه گردشگری18
2-2-2-2 اثرات اجتماعی توسعه گردشگری19
3-2-2-2 اثرات محیطی توسعه گردشگری20
3-2 برنامه ریزی گردشگری22
1-3-2 اهداف برنامه ریزی گردشگری22
2-3-2 اهمیت برنامه ریزی گردشگری22
3-3-2 رویکردهای برنامه ریزی گردشگری24
1-3-3-2 رویکرد سیستمی24
2-3-3-2 رویکرد توسعه پایدار25
3-3-3-2 رویکرد برنامه ریزی جامع25
4-3-3-2 رویکرد راهبردی26
5-3-3-2 رویکرد جامعه محور26
4-2 برنامه ریزی راهبردی27
1-4-2 تعاریف27
1-1-4-2 راهبرد27
2-1-4-2 مدیریت راهبردی27
3-1-4-2 برنامه ریزی راهبردی27
2-4-2 پارادایم ها و مکاتب مدیریت راهبردی28
1-2-4-2 مکتب پیش تدبیری (تجویزی)28
2-2-4-2 مکتب تجربی انطباقی (توصیفی)29
3-2-4-2 مکتب تلفیقی30
4-2-4-2 مکاتب 10 گانه مینتزبرگ31
3-4-2 برنامه ریزی راهبردی گردشگری33
1-3-4-2 مفاهیم برنامه ریزی راهبردی گردشگری33
4-4-2 مفهوم و تاریخچه ی کاربرد برنامه ریزی راهبردی35
5-4-2 : روش ها، مدل ها و تکنیک های برنامه ریزی راهبردی37
1-5-4-2 مدل فرآیند برنامه ریزی راهبردی استونر و فریمن38
2-5-4-2 مدل برنامه ریزی راهبردی برایسون39
3-5-4-2 مدل فرایند برنامه ریزی راهبردی کاتلر40
4-5-4-2 مدل تعدیل شده از کاتلر با سیاست مختلف بازیگران41
5-5-4-2 مدل فرآیند برنامه ریزی استراتژیک ون دن بروک42
6-5-4-2 پنج گام فرآیند مدیریت راهبردی از دیدگاه تامپسون44
7-5-4-2 الگوی جامع مدیریت راهبردی دیوید44
6-4-2 مقایسه بین مدل ها و انتخاب مدل پژوهش45
5-2 تحلیل محیط خارجی و داخلی سازمان46
1-5-2 بررسی عوامل خارجی46
1-1-5-2 تحليل محیط کلان خارجی(PESTEL )49
2-1-5-2 الگوی مبتنی بر پنج نیروی رقابتی پورتر50
2-5-2 بررسی عوامل داخلی51
1-2-5-2 مدل زنجیره ارزش پورتر53
2-2-5-2 تحلیل وظیفه ای دیوید55
6-2 گام های تدوین استراتژی56
1-6-2 تدوین چشم انداز56
2-6-2 بیانیه ماموریت57
3-6-2 تجزیه و تحلیل محیطی57
4-6-2 تعیین اهداف بلند مدت57
5-6-2 اهداف عملیاتی یا کوتاه مدت58
6-6-2 تدوین و طراحی استراتژي58
7-2 بررسی اجمالی وضع موجود شهرستان تکاب59
1-7-2 موقعیت جغرافیایی شهرستان تکاب59
2-7-2 ویژگی های جغرافیایی شهرستان تکاب60
3-7-2 موقعیت طبیعی و تاریخی شهر تکاب61
4-7-2 بررسی ویژگی های اجتماعی شهرستان تکاب62
1-4-7-2 ویژگی های جمعیتی شهرستان تکاب62
2-4-7-2 دین و فرهنگ65
3-4-7-2 زبان و گویش65
4-4-7-2 بررسی نرخ باسوادی و برخورداری از خدمات65
5-7-2 بررسی ویژگی های اقتصادی شهرستان تکاب66
1-5-7-2 معادن و صنايع دستي67
6-7-2 بررسی انواع جاذبه های گردشگری68
1-6-7-2 جاذبه های طبیعی که بر اساس ویژگی های محیط طبیعی هستند69
2-6-7-2 جاذبه های فرهنگی که بر مبنای فعالیت انسانی هستند69
3-6-7-2 جاذبه های انسان ساخت که بصورت مصنوعی خلق شده اند70
7-7-2 بررسی وضعیت موجود زیر ساختها – امکانات و تاسیسات موجود در شهرستان تکاب74
1-7-7-2 هتل ومهمانپذیر74
2-7-7-2 رستوران و مراکز پذیرایی74
3-7-7-2 وضعیت جاده ها ، حمل ونقل عمومی و تجهیزات و تاسیسات حمل ونقل75
4-7-7-2 وضعیت دسترسی های محلی و راه های روستایی شهرستان75
5-7-7-2پمپ بنزین – مراکز CNG و مراکز تعمیر اتومبیل76
6-7-7-2 پایانه مسافربری76
7-7-7-2 وضعیت بهداشت و درمان وتجهیزات پزشکی77
8-7-7-2 تأسیسات مخابرات – برق و آب77
9-7-7-2 وضعیت امنیت و خدمات انتظامی77
10-7-7-2 بانک و امور بانکی78
8-7-2 اقتصاد گردشگری شهرستان تکاب78
8-2 پیشینه تحقیق85
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
1-3 مقدمه88
2-3 نوع و روش انجام تحقیق88
3-3 مدل مفهومی تحقیق88
1-3-3 مراحل برنامه ریزی استراتژیک89
1-1-3-3 مرحله صفر (شروع)90
2-1-3-3 مرحله ورودی91
3-1-3-3 مرحله مقایسه94
4-1-3-3 مرحله تصمیم گیری97
4-3 روش دلفی99
1-4-3 موارد کاربرد روش دلفی99
2-4-3 ویژگی های روش دلفی100
3-4-3 مراحل اجرای تکنیک دلفی100
4-4-3 مراحل اجرای روش دلفی در پژوهش101
5-3 قلمرو تحقیق102
1-5-3 قلمرو مکانی-جامعه تحقیق102
2-5-3 قلمرو زمانی تحقیق103
6-3 روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه103
1-6-3 روش نمونه گیری103
2-6-3 تخمین حجم جامعه103
3-6-3 جامعه آماری104
7-3 روش های گردآوری داده ها و ابزار مورد استفاده برای آن104
8-3 روش های تحلیل داده ها104
9-3 روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها105
1-9-3 روایی105
2-9-3 پایایی105
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 مقدمه107
2-4 تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها107
1-2-4 جنسیت108
2-2-4 میزات تحصیلات109
3-2-4 سابقه کار110
3-4 تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها111
1-3-4 بیانیه مأموریت توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب111
2-3-4 چشم انداز توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب112
3-3-4 اهداف کمی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب112
4-3-4 اهداف کیفی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب113
5-3-4 فرصت ها114
6-3-4 تهدیدها115
7-3-4 نقاط قوت116
8-3-4 نقاط ضعف117
9-3-4 راهبرد ها118
4-4 ارزیابی عوامل داخلی و خارجی119
5-4 اولویت بندی راهبردهای توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب122
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5 مقدمه127
2-5 برنامه ریزی راهبردی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب127
1-2-5 بیانیه ماموریت توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب127
2-2-5 چشم انداز توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب128
3-2-5 اهداف کمی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب128
4-2-5 اهداف کیفی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب128
5-2-5 فرصت های خارجی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب128
6-2-5 تهدیدهای خارجی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب129
7-2-5 نقاط قوت داخلی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب129
8-2-5 نقاط ضعف داخلی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب130
3-5 تحلیل SWOT صنعت گردشگری شهرستان تکاب131
1-3-5 تحلیل نقاط قوت و فرصت های شهرستان تکاب131
2-3-5 تحلیل نقاط ضعف و فرصت های شهرستان تکاب132
3-3-5 تحلیل نقاط قوت و تهدیدهای شهرستان تکاب133
4-3-5 تحلیل نقاط ضعف و تهدیدهای شهرستان تکاب134
4-5 راهبردهای توسعه ی صنعت گردشگری شهرستان تکاب135
5-5 جمع بندی و نتیجه گیری139
6-5 موانع و محدودیت های تحقیق139
7-5 پیشنهاداتی برای مطالعات و تحقیقات آتی140
منابع
پرسشنامه شماره 1
پرسشنامه شماره 2
فهرست اشکال و جداول پایان نامه کارشناسی ارشد صنعت گردشگری با تکنیک SWOT
جدول 1-1: مراحل برنامه ریزی راهبردی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب9
جدول 1-2: تأثیرات منفی گردشگری بر روی محیط شهری21
جدول 2-2 تکامل برنامه ریزی گردشگری37
نمودار 1-2: مدل برنامه ریزی راهبردی استونر و فریمن39
نمودار 2-2: مدل فرآیند برنامه ریزی راهبردی برایسون40
نمودار 3-2: مدل فرایند برنامه ریزی استراتژیک کاتلر41
نمودار 4-2:مدل تعدیل شده کاتلر با سیاست مختلف بازیگران42
نمودار 5-2: مدل فرایند برنامه ریزی استراتژیک ون دن بروک 43
نمودار 6-2: فرآیند ایجاد و اجرای استراتژی از دیدگاه تامپسون و استریکلند44
نمودار7-2 :الگوی جامع مدیریت استراتژیک دیوید45
نمودار 8-2: الگوی مبتنی بر پنج نیروی رقابتی پورتر51
نمودار 9-2: مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر54
شکل1-2: نقشه ایران و موقعیت شهرستان تکاب و تخت سلیمان59
جدول3-2: وضعیت جمعیت شهرستان تکاب و دهستان های تابعه آن بر اساس آخرین سرشماری 1385 63
جدول4-2: مقایسه شاخص های جمعیت در سالهای 1375 و 1385 64
جدول5-2: وضعیت شاخص های آموزشی و بهداشتی شهرستان تکاب با استان66
جدول6-2: فهرست معادن فعال در محدوده شهرستان67
نمودار10-2: انواع جاذبه های گردشگری71
جدول 7-2: انواع گردشگری72
جدول8-2 : وضعیت دسترسی های محلی و راه های روستایی شهرستان76
جدول 9-2: تعداد گردشگران داخلی و درآمد ماهیانه حاصل از فروش بلیط در سال 1392( درآمد به ریال)80
نمودار 11-2: تعداد گردشگران داخلی شهرستان تکاب در سال 1392 80
جدول 10-2: تعداد گردشگران خارجی و درآمد ماهیانه حاصل از فروش بلیط در سال 1392( درآمد به ریال)81
نمودار 12-2: تعداد گردشگران خارجی شهرستان تکاب در سال 139281
جدول11-2: مجموع تعداد گردشگران داخلی و خارجی شهرستان تکاب و درآمد ماهیانه حاصل از فروش بلیط در سال 1392 82
نمودار13-2: وضعیت تعداد گردشگران داخلی و خارجی شهرستان تکاب و مجموع آن ها در سال 1392 82
جدول 12-2: تعداد گردشگران داخلی و خارجی شهرستان تکاب در سال های 1374 تا 1392 83
نمودار 14-2: وضعیت تعداد گردشگران شهرستان تکاب در سال های 1374 تا 1392 84
جدول 13-2 : مقایسه ماهیانه تعداد گردشگران شهرستان تکاب در سال های 1391 و 1392 84
نمودار 15-2 : مقایسه ماهیانه تعداد گردشگران شهرستان تکاب در سال های 1391 و 1392 85
نمودار 1-3 الگوی جامع مدیریت استراتژیک دیوید 89
جدول 1-3: مراحل برنامه ریزی راهبردی89
نمودار2-3: الگوی عوامل موثر بر تدوین راهبردهای توسعه مقصد گردشگری 91
جدول 2-3: ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) 93
جدول 3-3: ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE)94
جدول 4-3: ماتریس فرصت ها، تهدید ها، نقاط قوت و نقاط ضعف (SWOT) 96
جدول 5-3: ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) 98
جدول1-4: جدول توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب جنسیت 108
نمودار1-4: نمودار میله ای توزیع درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب جنسیت 108
جدول 2-4: جدول توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب میزان تحصیلات 109
نمودار 2-4: نمودار میله ای توزیع درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب میزان تحصیلات109
جدول3-4: جدول توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب سابقه کار110
نمودار3-4: نمودار میله ای توزیع درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب سابقه کار110
جدول 4-4: شاخص های توصیفی مربوط به بیانیه ماموریت توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب111
جدول 5-4: شاخص های توصیفی مربوط به چشم انداز توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب112
جدول 6-4: شاخص های توصیفی مربوط به اهداف کمی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب 112
جدول 7-4: شاخص های توصیفی مربوط به اهداف کیفی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب 113
جدول 8-4: شاخص های توصیفی مربوط به فرصت های خارجی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب 114
جدول 9-4: شاخص های توصیفی مربوط به تهدیدهای خارجی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب115
جدول 10-4: شاخص های توصیفی مربوط به نقاط قوت داخلی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب116
جدول 11-4: شاخص های توصیفی مربوط به نقاط ضعف داخلی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب117
جدول 12-4: شاخص های توصیفی مربوط به راهبرد های توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب118
جدول 13-4: ماتریس ارزیابی عوامل خارجی توسعه گردشگری شهرستان تکاب (EFE)120
جدول 14-4: ماتریس ارزیابی عوامل داخلی توسعه گردشگری شهرستان تکاب (IFE)121
جدول 15-4: ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب (QSPM)123
جدول 1-5: راهبردهای تهاجمی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب131
جدول 2-5: راهبردهای محافظه کارانه توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب132
جدول 3-5: راهبردهای رقابتی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب 133
جدول 4-5: راهبردهای تدافعی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب 134
فصل اول پایان نامه کارشناسی ارشد صنعت گردشگری با تکنیک SWOT
مقدمه
امروزه توسعه گردشگری در تمام عرصه ها، چه در سطح ملی و منطقه ای و چه در سطح بین المللی مورد توجه برنامه ریزان دولتی و شرکت های خصوصی قرار گرفته است. بسیاری از کشورها به صورت فزاینده به این حقیقت پی برده اند که به منظور بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و در صدد راه های تازه ای برآیند (لطفی، 1384). آگاهی جوامع از این که گردشگری منبع درآمد ارزی بسیار مناسب و قابل ملاحظه ای در اختیار اقتصاد یک کشور قرار می دهد، باعث شده که گردشگری مفهوم بسیار گسترده در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیدا کند و به عنوان یک صنعت تلقی شود(طهماسبی پاشا و مجیدی، 1384). بسیاری از این کشورها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال، رشد اقتصادی و توسعه ساختار زیر بنایی می دانند. اگر چه در مناطق مختلف، شرایط متفاوت است، گردشگری همواره عامل مهمی برای توسعه اقتصادی به حساب می آید (ابراهیمی و خسرویان، 1384).
توسعه صنعت گردشگری، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون میزان بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند، از اهمیت فراوانی برخودار است. اقتصاد ایران نیز اتکای شدیدی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت دارد و متغیرهای کلان اقتصادی آن با پیروی از قیمت جهانی نفت در طول زمان دچار نوسانات شدیدی می شود. روند حاکم بر متغیرهایی مانند تولید ناخالص ملی، سرمایه گذاری ناخالص، درآمد سرانه و غیره در سه دهه اخیر ایران، به روشنی نشان دهنده ی این موضوع است. از این رو به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی و درآمدهای ارزی و همچنین ایجاد فرصت های جدید شغلی در کشور، توسعه صنعت گردشگری از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چرا که ایران ازنظر جاذبه های گردشگری جزء ده کشور اول جهان قرار دارد و از پتانسیل بسیار زیادی برای جهانگردی و گردشگری بین المللی برخوردار است (صباغ کرمانی و امیریان، 1384).
بر این اساس علی رغم اینکه ایران از نظر منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری یکی از ده کشور نخست جهان محسوب می گردد، متأسفانه آمار سازمان جهانی جهانگردی در تمام طول سال های گذشته حکایت از روند بسیار کند ورود جهانگران به کشور و بالطبع سهم ناچیز صنعت مذکور در درآمد ناخالص ملی دارد (کارگر، 1386: 168).
در اين راستا، شهرستان تکاب نيز به عنوان يكي از مناطق مستعد گردشگري در ايران، به دليل برخورداري از ويژگي هاي منحصر به فرد تاريخي، فرهنگي، طبيعي و درمانی از توانمندي هاي بالايي براي جذب گردشگران برخوردار است اما از لحاظ شكوفايي اين كاركردها اين شهر نيز به تبعيت از ايران، نتوانسته جايگاه درخور توجهي را كسب كند. اين شهر با وجود قابليت ها و جاذبه هاي گردشگري فراوان، همچنان براي گردشگران داخلی و خارجي نا آشنا می باشد. هدف اصلي پژوهش حاضر آن است كه با بكارگيري فرآيند برنامه ريزي راهبردي، ضمن پيجويي توانمندي ها گردشگري شهرستان تکاب و توسعه اين توانمندی ها، اقدام به ارائه ي راهكارها و تدوين راهبردهاي كاربردي در جهت توسعه گردشگري اين شهر نماید. بنابراين با هدف بررسي ساختار گردشگري و شناسايي نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهديدهاي توسعه گردشگري، اميد است بتوان به رفع و چاره جويي نقاط ضعف و تهديد و افزايش و بهره مندي از قوت ها و فرصت هاي توسعه گردشگري شهرستان تکاب اقدام كرد.
بیان مسئله
برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه از فعالیت های گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه در کشورهای مختلف یاد می کنند. امروزه گردشگری می تواند سبب ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و در نهایت رفاه و بهبود وضعیت معیشتی مردم شود ( مطیعی لنگرودی، 81:1382). زمانی که شرایط ملی یا بین المللی اجازه گسترش و توسعه گردشگری بین المللی را بدهد، توسعه داخلی به ویژه در مناطق توسعه نیافته و محروم می تواند نقش مهمی در توسعه مناطق مختلف داشته باشد (جمعه پور، 87:1378).
با توجه به عدم موفقیت برنامه ها و طرح های توسعه در جوامع کمتر توسعه یافته و همچنین بروز مشکلات در این جوامع، توسعه و گسترش گردشگری، یکی از راهبردهای اساسی محسوب می شود. بسیاری از فعالیت های اساسی و به تبع آن سطح در آمد، طی دهه های اخیر دچار افول شدیدی شده و افزایش نرخ بیکاری و در نتیجه خروج نسل جوان و افراد دارای تحصیلات بالا، توسعه این مناطق را به مخاطره انداخته است. از این رو، ضرورت تنوع بخشیدن به اقتصاد در این جوامع، امری مهم تلقی می شود. اگر به طور کامل توسعه ی گردشگری طرح ریزی شود، می توان تا حدودی این جوامع را از رکود و انزوا خارج کرد و موجب تنوع فرهنگی و گسترش توسعه شد ( مطیعی لنگرودی و نصرتی، 70:1390).
.
.
.
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد صنعت گردشگری با تکنیک SWOT
مقدمه
برنامه ریزی فعالیتی بسیار منظم و رسمی است که از طریق آن جامعه دچار تغییر می شود. برنامه ریزی توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی شرایط و ظرفیتی برای تفکر ابتکاری به منظور استخراج راه حل های رضایت بخش می باشد.(گودال.1987) به طور کلی برنامه ریزی برای توسعه گردشگری به همان اندازه ضرورت دارد که برنامه ریزی برای هر توسعه ی دیگر لازم است. از آنجایی که گردشگری می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم منافع اقتصادی، منافع مختلف اجتماعی و فرهنگی را ایجاد نماید، بنابراین برنامه ریزی برای تعیین نوع و سطح بهینه از گردشگری که تاثیرات منفی را نداشته باشد لازم است. برنامه ریزی برای تجدید حیات و یا توسعه مناطق گردشگری به شدت ضروری می باشد. در نهایت برنامه ریزی پایه ای منطقی را برای شروع عملیات توسعه فراهم می کند و برای سرمایه گذاری های بخش دولتی و خصوصی مهم است (اینسکیپ.1991).
این تحقیق با تاکید بر رویکرد برنامه ریزی راهبردی می تواند منابع گردشگری، سازمان ها، بازارها و برنامه های مقصد مورد نظر را مورد بررسی قرار دهد. در واقع بیشتر جنبه عملیاتی دارد و بر روی شناخت، تطبیق و تحلیل موضوعات ضروری و اضطراری تاکید دارد. اهمیت آن از این جهت است که جنبه های اقتصادی ، زیست محیطی، اجتماعی و سازمانی را مورد بررسی قرار می دهد. هدف اصلی در استفاده از رویکرد برنامه ریزی راهبردی، تطبیق منابع منطقه با تهدید ها و فرصت های محیط و در کنار ان شناخت نقاط قوت و نقاط ضعف خواهد بود. بطوری که ماندگاری و پایداری دراز مدت منابع حاصل شود. تجزیه و تحلیل وضع موجود این امکان را به فرایند برنامه ریزی توسعه گردشگری شهرستان تکاب می دهد تا بر مبنای واقعیت های جاری و حاکم بر وضع موجود عوامل را شناسایی نموده و پایه ای عینی برای برنامه ریزی راهبردی، ساختاری، عملیاتی تعیین نماید. برنامه ریزی راهبردی در مقایسه با سایر رویکردها ، قابلیت انطباق بیشتری با شرایط بحرانی دارد. این قابلیت از آنجا ناشی می شود که این برنامه ریزی دغدغه یافتن نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها را دارد و دائما در حال بررسی موضوعات مهم و راهبردی سیستم و محیط سیستم است.
گردشگری
تعاریف گردشگری
گردشگري به طور كلي به علت خصلت بين رشتهاي خود قابليت نگرشهاي متفاوت را دارا ميباشد، كه خود سبب ارائه تعاريف بسياري از آن گرديده است. در تعاريف اوليه بيشتر بر بعد فاصله تأكيد گرديده و گردشگران بر مبناي فاصلهاي كه از محل مسكوني داشتند، طبقهبندي ميشدند. به گونهاي كه كميسيون ملي گردشگري آمريكا (1973) در تعريف گردشگري داخلي فاصله پنجاه مايل را در نظر گرفته كه دربر گيرنده تمامي سفرها به جز سفر براي كار ميشد (گارتنر، 1996: 5). تعاريف فاصلهاي صرف نظر از خطا و اشتباهات، تنها به اين دليل كه كميتي اقتصادي و آماري را براي پديده گردشگري آماده ميكند، مورد قبول واقع گرديد. در حالي كه اين تعاريف فاصلهاي به تنهايي نميتوانست گردشگري را به خوبي توصيف كند. آنها تنها بر جنبه تقاضا تأكيد داشتند و عرضه و همچنين اثرات ناشي از گردشگري را ناديده ميگيرند. از اين رو گردشگري به تعاريف ديگري احتياج پيدا ميكند. بر اين مبنا تعاريف ديگري ارائه ميگردد كه هر يك از آنها در ابعاد مختلف، گردشگري را توصيف ميكنند. در بعد جغرافيايي گردشگري زماني از فعاليتگذران اوقات فراغت يا تفريح كه مستلزم غيب شبانه از مكان مسكوني عادي است تعريف ميشود (اسکینر، 1990: 280). از بعد اجتماعي نيز تعريف گردشگري، فصل مشترك بين زندگي عادي ساكنان بومي و زندگي غيرعادي گردشگران را دربر ميگيرد (برنارد، 1996: 552). اين دو تعريف خود نشان تمايز مابين تعاريف مختلف از گردشگري است. كه هر يك بر گرفته از آيتمهاي مورد نظر در مطالعات گردشگري ميباشند.
.
.
.
فصل سوم پایان نامه کارشناسی ارشد صنعت گردشگری با تکنیک SWOT
مقدمه
به کارگیری یک روش علمی در پژوهش تنها راه دستیابی به دستاوردهای قابل قبول علمی است. لذا جهت انجام پژوهشی معتبر به روش شناسی نیاز است. دستیابی به اهداف تحقیق زمانی حاصل می شود که شناخت مسأله و تلاش در جهت مرتفع ساختن آن با روش شناسی درست انجام پذیرد. روش شناسی، پژوهش را منظم، منطقی و اصولی کرده و جستجوی علمی را راهبری می کند (خاکی، 1390: 159). در این فصل مباحث مربوط به روش شناسی پژوهش به تفصیل شرح داده می شوند.
نوع و روش انجام تحقیق
نوع تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- دلفی می باشد. پژوهش در قالب یک مطالعه میدانی، در محل مورد بررسی به شناسایی و اولویت بندی راهبردهای توسعه صنعت گردشگری در شهرستان تکاب می پردازد. نتایج این پژوهش میتواند مورد استفاده ادارات و نهادهای متوّلی گردشگری (به طور مشخص اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تکاب) قرار گیرد.
مدل مفهومی تحقیق
مدل مفهومی این تحقیق، مدل مدیریت استراتژیک فرد آر. دیوید می باشد. فرآیند مدیریت استراتژیک در چارچوب و الگوی متداول و قابل قبول دیوید به شرح زیر می باشد. این الگو شامل سه بخش اصلی زیر مطابق نمودار 1-3 می باشد.
.
.
.
فصل چهارم پایان نامه کارشناسی ارشد صنعت گردشگری با تکنیک SWOT
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها، فرآیند چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که با به کارگیری ابزارهای جمع آوری از جامعه آماری گردآوری شده است، خلاصه، دسته بندی و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها برای صحت فرضیه ها فراهم آید. در این فرآیند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش می شوند و روش های گوناگون آماری نقش به سزایی در استنتاج نتایج به عهده دارند. به همین منظور، در این پژوهش برای بالا بردن میزان دقت و کاهش میزان اشتباهاتی که ممکن است در محاسبات دستی بروز نماید، برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردیده که از قابلیت های بالایی در تجزیه و تحلیل داده ها برخوردار می باشد.
در بخش اول به تجزیه و تحلیل توصیفی داده های آماری مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی نمونه آماری مورد مطالعه و در بخش دوم به تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها، با استفاده از آزمون t تک نمونه ای، به منظور شناسایی و انتخاب فاکتورهای راهبردی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب پرداخته شده است. در ادامه ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی به منظور ارزیابی واکنش صنعت گردشگری شهرستان تکاب در برابر عوامل داخلی و خارجی آورده شده است و در آخر به منظور اولویت بندی راهبردهای انتخابی ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی برای صنعت گردشگری شهرستان تکاب رسم و مورد بررسی قرار گرفته است.
تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها
در این بخش آمار توصیفی داده های مربوط به نمونه مورد مطالعه نظیر فراوانی، درصد فراوانی، درصد فراوانی تجمعی و در نهایت نمودار میله ای توزیع درصد فراوانی داده ها، بیان می شود که نمایانگر ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان به پرسش نامه می باشد.
جنسیت
همانگونه که از جدول و نمودار زیر مشخص است 5/87 درصد پاسخ دهندگان مرد ها و 5/12 درصد، شامل زنان می شود.
جدول1-4: جدول توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب جنسیت
جنسیت | فراوانی | درصد فراوانی | درصد فراوانی تجمعی |
مرد | 14 | 5/87 | 5/87 |
زن | 2 | 5/12 | 100 |
جمع | 16 | 100 |
.
.
.
فصل پنجم پایان نامه کارشناسی ارشد صنعت گردشگری با تکنیک SWOT
مقدمه
به طور کلی می توان گفت در این فصل پایان نامه یعنی فصل بحث و نتیجه گیری، ثمره و نتیجه کلی پژوهش محقق مشخص می شود. مطالب ارائه شده در این فصل باید مهم، دارای ابعاد جذاب پایان نامه، کم حجم، دقیق و بیان کننده هدف و نتایج کلی پژوهش باشد.
هدف این پژوهش شناسایی و الویت بندی راهبردهای توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب بوده است. به عبارت بهتر تعیین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهرستان تکاب و بر اساس آن شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید شهرستان تکاب و در نهایت ارائه ی راهبردهای مناسب برای توسعه صنعت گردشگری این شهرستان مد نظر این تحقیق بوده است.
در این فصل، ابتدا نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها که شامل بیانیه مأموریت، چشم انداز، اهداف کمی و کیفی، فرصت ها و تهدیدهای خارجی، نقاط قوت و نقاط ضعف داخلی توسعه صنعت گردشگری شهرستان تکاب بیان می شود. سپس ماتریس SWOT صنعت گردشگری شهرستان رسم و راهبردهای استخراجی از این ماتریس بیان می شود. سپس اولویت بندی راهبردهای انتخابی مشخص شده و در نهایت پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی بیان می شود.
.
.
.